Saturday, September 11, 2010

Asset Dan Liabiliti

Salah satu perkara yang aku belajar tentang game cashflow ialah asset dan liabiliti.Maksud liabiliti ialah benda yang menyebabkan kita mengeluarkan duit dari poket kita.Maksud asset pula ialah benda yang menghasilkan duit untuk kita.Lepas tu dalam game tu ade satu benda yang dipanggil "doodads".Doodads ialah kemahuan kita.Contohnya makan kat luar ke.Beli gadget2x komputer,tengok wayang dan sebagainya.

Mase aku main game tue,aku paling benci kalau dapat doodads,downsized dan dapat baby ahaha.
doodads mengeluarkan duit kite.Downsized ni macam kite ilang job.Dahla tak boleh jalan selama dua pusingan pestu kene bayar sebulan atau dua bulan gaji kalau tak silap.Memang geram tol.Baby plak menambah expenses bulanan dimana menpengaruhi cashflow.Tapi tu dalam gamela.Dalam real life akula yang paling suke "doodads" ehehe.

Aku rase setelah bemain permainan ini,aku akan cuba beberapa teknik kecil untuk refinance balik perbelanjaan gaji aku.Aku akan cuba mintak kurangkan sikit pembayaran hutang aku,lepas tu akan cube simpan sikit duit walaupun hanya RM50.Doodads still ade tapi aku akan cuba kurangkan sebab kalau Doodads takde pun,idup mesti boring punye.

Yang dapat baby tue,aku takleh nak cakap aperla sebab aku masih belum berkahwin lagi.Tapi kalau aku da kahwin dan dapat baby aku akan bersyukurla,takderla macam dalam game sebab bukan ke baby tu anak kite,bakal menyambung zuriat kite?

Walau apepun aku rase seronok dapat main game tue =D

0 comments:

Post a Comment